Friendly Menuires

Deze winter vertrok ik weer met wat gezellige reisgenoten voor een skireis naar de Franse skiplaats Les Menuires. Hoewel ik deze plaats vaker heb aangedaan om van de witte poeder te proeven, was ik benieuwd wat voor gevoel het skidorp deze keer bij mij zou oproepen. Inmiddels heb ik heel wat wintersportplaatsen gezien, en Les Menuires springt qua charme niet echt uit boven schattige plaatjes met mooie chalets zoals Saint Jean d’Arves en Mayrhofen. Toch heeft Les Menuires me weer weten te verrassen, ondanks dat het avontuur voor mij niet helemaal goed afloopt (lees hier wat er gebeurde). Waarom Les Menuires me weer versteld deed staan? Lees snel verder..

Les Menuires ESF
Er wordt graag een ‘voetje’ geholpen #FriendlyMenuires

Zelfs met regen is er zonneschijn

Aangekomen op de luchthaven van Genève, rijden we met de taxi binnen 2,5 uur de bergen in naar Les Menuires. Hoe hoger we komen, hoe witter het wordt, máár het is vooral de witte kleffe natte sneeuw die op ons autodak valt. Er staat een straffe wind en het ziet er dan ook niet uit dat dit een hele succesvolle skidag gaat worden.

Gearriveerd, checken we in bij Hotel Chalet du Mont Vallon ****, een mooi modern chalet hotel in de wijk Bruyères. Vanuit mijn appartementje heb ik uitzicht op de skiliften die verkleumde wintersporters van beneden naar boven brengen. We horen dat er op de top al een aantal liften zijn gesloten vanwege het barre weer. Het besluit is dan ook om niet meer te gaan skiën die dag.

Niet getreurd, want bij restaurant La Potinière schuiven we aan voor een heerlijke lunch: een echte croûte met veel kaas en uien. De bediening draagt denim tuinbroeken met feloranje truien er onder. We grappen over het beland zijn in een videogame (1x raden welke..).

Nu skiën niet meer op het programma staat voor vandaag, moeten we ondervinden wat er nog meer te doen is in Les Menuires. We hoeven niet ver te zoeken! In de middag zoeven we van de Speed Mountain rodelbaan, nemen we een duik in het zwembad en warmen we op in één van de vele Spa centra. De sneeuwvlokken beginnen inmiddels dikker te worden en die avond, wanneer we dineren bij Restaurant La Marmitte, blijkt het niet meer te stoppen tot aan de volgende morgen. We genieten van een heerlijke kaasfondue en de vriendelijke en goedlachse bediening.

Uitgestrekt skigebied

Wanneer we de volgende ochtend eindelijk met onze gids Didier, van de Franse skischool ESF, op pak kunnen, straalt te zon aan de hemel. Het landschap is en blijft hier adembenemend, hoe vaak ik het ook gezien hebt. Niet alleen kun je een skipas kopen voor het skigebied van Les Menuires en het nabijgelegen Saint Martin de Belleville (1 skipas), ook is er een pas die toegang geeft tot het gehele gebied van Les Trois Vallées. Fijn als je net als ik heel wat skilometers van plan bent te maken!

De bergen die we in het skigebied vinden zijn de volgende:

• Le Mont de la Chambre: 2.850 meter
  • Pointe de la Masse: 2.804 meter
  • Le Cime Caron: 3.200 meter
  • La Saulire: 2.700 meter
  • Le Mont du Vallon: 2.952 meter

Onderweg komen we langs leuke bergrestaurants tegen zoals Le Roc 7 en Chez Pépé Nicolas, en maken we een stop om op de foto te gaan met het boegbeeld van Les Menuires (de steenbok), een uitweg te zoeken in een waar ijslabyrinth en trucs uit te halen in het snowpark. Onze gids Didier helpt ons graag een handje/voetje, helemaal volgens het motto van #FriendlyMenuires.

Er worden gratis knuffels uitgedeeld… #FriendlyMenuires

Het skigebied van Les Menuires telt 8 zwarte pistes, 22 rode, 40 blauwe en 12 groene. Dit maakt het gebied een uitstekende sneeuwbestemming voor jong en oud, en zowel beginner als gevorderd. Omdat ikzelf dit jaar nog niet veel kilometers in de benen heb zitten, geniet ik van de vele blauwe slingerende pistes die me in een rustig tempo de berg afleiden. Heaven!

Ski & meer

Uitgeskiet en zin om wat anders te doen? Dan is er in Les Menuires genoeg te doen. Van een tour op een trottinette, tot een duivelsrit op een fatbike en van relaxen in de spa, tot gewichten heffen in de sportschool. Eén ding is zeker, je hoeft je hier niet te vervelen! Mijn poging tot een ritje op de jongen hieronder, liep helaas niet heel goed af (zie hier), maar desondanks heb ik zeker van de Speed Mountain, de Roc ’n Bob en de spa in het hotel genoten!

Trottinette ©OT Les Menuires

Vriendelijkheid first

Mijn conclusie over Les Menuires als wintersportplaats na een x aantal bezoeken? Hoe vaker je er komt, hoe fijner het wordt! Nee, de grote betonnen flats op de piste zijn niet mooi, en nee je skiet niet tussen prachtig met sneeuw versierde bomen door, maar de plek heeft zéker zijn charme! In het imposante gebergte rondom Les Menuires voel je je groots en klein tegelijk, wordt er overal vriendelijk naar je gelachen, staat ‘vriendelijkheid’ hoog in het vaandel en voel je je thuis weg van huis.

Kortom, Friendly Menuires, au revoir!